Fermenterad vitlök Gaps, GlutenFritt, Wapf

Vitlök är oumbärligt för gaps-personer. Vitlöken rensar dåliga mikroorganismer, virus och parasiter i kroppen. Människor idag drabbas av flera olika sorters nya virus samt de har mer och mer parasiter i kroppen, trots att hygienen är ypperlig. Dessa organismer orsakar allt från kronisk trötthet till ledinflammation. Vidare är mjölksyran i fermenterad mat viktig för att göra miljön olämplig för dessa organismer.

12 vitlökar

2 tsk oregano (kryddor kan användas efter smak)

4 tsk havssalt (om ni har rå vassle från hemmagjord kefir kan ni byta 2 tsk salt mot 2 matskedar vassle)

Ta bort det yttre skalet och lägg vitlöken i ca 150 grader i ugnen. När det inre skalet har öppnat sig och klyftorna lätt kan tas ut är den färdig. Jag skalar ofta allt utan ugn, men det är lite jobbigare.

Lägg klyftorna i en behållare på ca 1 liter (glasburk, lerburk, stengods)

Blanda 1 dl vatten (klorfritt), oregano, salt (och vassle om detta används) och häll över vitlöken.

Fyll på med så mycket vatten som behövs för att täcka. Vattenytan ska vara minst 2,5 cm under behållarens yta för att kunna expandera.

Sätt på tätslutande lock (se till att inte locket är av metall eller av en plast med giftigt innehåll, jag använder glaslock med en packning som släpper ut gas men släpper inte in något (använder dessa http://www.weckcanning.com/ som är tyska ) länk till tysk sida http://www.weck.de/produkte.html). Man kan lufta burken om man ser att vätskan stiger mer än vad man har lämnat plats till.

Låt stå i rumstemperatur i 3 dagar och ställ sedan burken svalt. Om du har under 20 grader hemma så kan du låta burken stå i rumstemperatur 4 dagar. Sedan kan burken stå svalt länge medans du äter av vitlöksklyftorna. Om du inte har ett svalt utrymme så går det bra att ställa burken på den minst kalla hyllan i kylskåpet, ca 5 grader är väldigt bra temperatur. Ju kallare desto längre tid tar det att fermentera. Mina vitlöksklyftor brukar stå i källaren 5-6 veckor och sedan i kylskåpet.

About these ads
Det här inlägget postades i Fermenterat Recept, gaps, Probiotika, Recept Alla och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s